dinsdag 28 mei 2013

de portemonnee met bijpassende clutch


Een tijdje geleden al maakte ik voor mezelf een portefeuille.
Op Handegema®kt in C-mine Genk, zag ik een aantal mooie exemplaren liggen. Maar omdat ik toen al lichtjes gebeten was door de naaimicrobe, wilde ik er geen geld aan uitgeven, maar er liever zelf eentje maken. Zoals steeds ging ik voor ideetjes op zoek op het wereldwijde web en kwam via het blog van Sanne, uit bij 'confessions of a fabricaholic' :)

De tutorial die erbij was, was echt wel duidelijk, alleen volledig in het Engels én dus maten in inches. Ik vertaalde het hele boeltje en maakte zelf de nederlandstalige tutorial

Mijn eerste eindresultaat had ik toch wel een paar maanden in gebruik, tot ik zin had om het nog eens in een ander stofje, béter, te proberen. Bij mijn 1e probeersel was er namelijk (zoals jullie vast zelf al eens ervaren hebben bij 1e maaksels) één en ander fout gelopen. De stofjes waren zo dik dat ik het geheel, na het omkeren, niet meer doorstikt kreeg. Ik heb dan ook het keergat met de hand dicht genaaid en daarna voor de stevigheid met textiellijm dicht geplakt (een  geheim hulpmiddeltje dat ik nog al wel es durf gebruiken :))
Verder vergat ik een beetje de naadwaarde te respecteren en dus werd het ene creditcardvak te smal. Er pasten enkel nog fotootjes in, maar geen credit- en andere cards.

Op het stoffenspektakel van maart in Hasselt, kocht ik daarom een erg leuk stofje waarin ik voor mezelf én een nichtje, opnieuw een exemplaar van de portemonnee maakte. Dit keer vast van plan om al de schoonheidsfoutjes achterwege te laten.
De stofjes werden iets minder verstevigd zodat doorstikken op het einde nu wel lukte. De naadwaarde werd dit keer nauwkeurig gerespecteerd zodat dit keer….. NIET DUS.
Door het achteraf doorstikken werden de creditcardvakjes WEER te smal :(. Ik heb het opgelost door de doorstikking aan de kant van de vakjes los te tornen. Maar wat ik er uit leerde voor een volgende keer is dat ik best de maten een beetje aanpas.
Bij deze is dat gebeurd, dus als jullie zelf aan de slag gaan met de tutorial, maak ik me sterk dat de cards nu wel in hun vakje passen :)

Ik maakte ook nog een bijhorende clutch uit hetzelfde stofje. Maar graag zou ik de portemonnee én de clutch in 1 nieuwe projectje combineren: de ideale portefeuille-clutch als het ware, mét creditcardvak, briefjesomslag én knip voor het kleingeld.
Mocht iemand van jullie een idee hebben, dan hoorde ik het graag. 

voorkant met sluiting

achterkant

de volledige buitenkant met de magneetsluiting

de binnenkant met ritsvak en creditcardvakjes

Geen opmerkingen:

Een reactie posten